- 13 Jun 2023
- 2 minuter att läsa
- Skriv ut
- Pdf
Ring på olika sätt med mobilappen
- Uppdaterad 13 Jun 2023
- 2 minuter att läsa
- Skriv ut
- Pdf
På inställningssidan under "Samtal -> Välj enhet att ringa med" kan du välja vilken enhet du ska använda när du gör samtal från mobilappen. Här tar vi upp de vanligast förekommande valen och hur de fungerar.
Har du aktiverat enheten Unified Softphone Mobile i Infinity portalen så ska du inte välja den utan följa instruktionen längre ner om du vill använda softphonen.
Denna enhet
Det här är standardinställningen och med detta val så kommer din mobiltelefon (dvs vanliga mobilnätet) användas när du ringer med mobilappen. Hur det fungerar beror på vad du har för mobilabonnemang:
- Semi MEX, dvs annan operatör men är inlagd i växeln - så kommer ditt nummer i mobilen presenteras och samtalet går utanför växlen så dina kollegor ser inte att du är upptagen i telefon.
- Våra egna mobilabonnemang eller en fullt integrerad MEX lösning med Tele2, Telia, Telenor - så kommer nummerpresentationen följa vad som är satt i din aktiva profil.
Du betalar den samtalstaxa som gäller för ditt mobilabonnemang (inom Sverige oftast 0 kr då samtal ingår i de flesta abonnemang).
Denna enhet – Callthrough
Om du har denna aktiverad så kommer mobilappen ringa genom växeln. Det finns ett antal olika scenarion och hur det fungerar beror på vad du har för mobilabonnemang:
- Semi MEX, dvs annan operatör men är inlagd i växeln - Ringer du valfritt nummer kommer mobilappen ringa in till växel ett 010 (+46) nummer som kommer ta emot samtalet och ringa upp numret du vill ringa till och presentera det nummer du ställt in i Infinity.
- Våra egna mobilabonnemang eller en fullt integrerad MEX lösning med Tele2, Telia, Telenor - Enda poängen att använda ”Denna enhet- Callthrough” (och inte "Denna enhet”) är om du behöver växla när du ska visa ditt mobilnummer och när du ska visa annat nummer. Ringer du inom växel d.v.s. till en kollega kommer den presentera ditt mobilnummer trots att du ställt in ”Denna enhet - Callthrough”.
Ringer du ett externt nummer kommer mobilappen ringa in till växel ett 010 (+46) nummer som kommer ta emot samtalet och ringa upp numret du vill ringa till och presentera det nummer du ställt in i Infinity. Viktigt att poängtera att din lokala samtalslista inte kommer innehålla den du ringt till utan det 010 numret som användes. Vi rekommenderar att om möjligt istället använda Unified Softphone Mobile.
Ringa med Softphone från mobilappen
Detta är en softphone i mobilappen och behöver vara tillagd på som enhet på användaren för att den ska kunna aktiveras och användas av en användare. När den finns på användaren gör du följande 3 val under Inställningar i mobilappen:
- Välj "Denna enhet" under "Välj enhet att ringa med".
- Aktiverar Softphone
- Välj sedan "Softphone" som "Standardmetod för utågende samtal".
Viktigt! - man ska inte välja Unified Softphone Mobile som enhet att ringa med utan denna enhet.
Tänk på att det är en SIP klient och är beroende av att brandväggar kan hantera trafiken om man väljer att ring med SIP klienten.
Ni kan se om SIP klienten kan ansluta mot våra servrar genom att SIP-luren blir grön på toppen.