Kom igång med Infinity Desktop / Communicator
  • 08 Sep 2022
  • 2 minuter att läsa
  • Mörk
    Ljus
  • Pdf

Kom igång med Infinity Desktop / Communicator

  • Mörk
    Ljus
  • Pdf

Här hittar du nyttig information för nya användare av Infinity Desktop

Förberedelser

För att Infinity Desktop ska kunna användas behöver en administratör ställa in så att användaren i fråga har rätt inställningar, läs mer om det i Användare i Infinity - lägg till och ändra

Installera och logga in

För att börja använda Infinity Desktop så behöver du ladda ner och installera klienten på din dator. Länkar till de senaste versionerna finns både i portalen och här: Ladda ner Infinity Desktop

När du laddat ner installerar du, för de allra flesta behöver inga ändringar från de förvalda värdena göras. Observera att det krävs behörighet att installera program så fråga IT-ansvarig hos er om du är osäker.

För att logga in anger du din e-postadress och lösenordet du fått. Har du inte fått  ett lösenord kan kan du använda glömt lösenord. Har ditt företag aktiverat SSO kommer du bli dirigerad till Microsofts inloggningssidor för att verifiera dig.

Snabbguide

När du loggat in första gången får du upp en guide som visar runt i programmet. Vill du gå igenom guiden igen så hittar du den under frågetecknet längst ner till vänster.

Här följer hur du gör några av de vanligaste handgreppen

Ringa

Det finns flera sätt att ringa på, tex:

  1. Skriv önskat nummer i fältet "Ring/Sök" längst upp och tryck Enter.
  2. Leta upp den kollega eller kontakt du vill ringa och tryck på telefonluren

Tips: På dina kollegor visas en symbol och text som beskriver vilken profil användaren för närvarande använder, på så sätt kan du lättare avgör om hen är tillgänglig eller inte. Om en gul telefonsymbol visas under användarnamnet ringer det för närvarande på den användaren.

Vidarekoppla samtal

När du har ett aktivt samtal kan du välja att överföra samtalet till en annan användare genom att klicka och dra, eller bara trycka på knappen Överför. Välj sedan om du vill överföra samtalet direkt eller övervakat.

Du har också möjlighet att parkera samtalet tills din medarbetare är ledig.

Byt profil

Med profiler väljer du hur inkommande samtal ska bete sig, vilket nummer du vill visa och även vilka köer du ska vara aktiv i.

Välj en profil och välj hur länge den ska vara aktiv genom att klicka på din bild/avatar längst uppe till vänster.

Flytta samtal mellan enheter

Du kan flytta ett pågående samtal mellan dina olika enheter.

Tryck på fliken Samtal för att se fler samtalsfunktioner för ditt nuvarande samtal. Därifrån kan du flytta samtalet till din mobiltelefon, bordstelefon eller vad som passar dig.




Ljudenheter

I grunden använders samma ljudenheter som ditt operativsystem använder (Windows/macOS). Vill du ändra det för att tex använda ett headset istället för högtalarna, så gå till inställningarna (kugghjulet i vänstermenyn) och sedan till Ljud.

Välj sedan vilken mikrofon och vilken högtalare du vill använda.


Översikt

Bilden nedan visar många av de vanliga funktionerna i vår softphone.

1. Kontakter11. Inställningar21. Kö historik
2. Chatt12. Skapa en ny kontakt22. Agent Namn (Grå=Pausad)
3. Köer13. Enhet att prata med23. Pausa/Ta bort agent
4. Aktiva samtal14. Kö namn24. Ändra ordning på agenter
5. Profiler15. Pausa / Aktivera25. Dokumentation
6. Röstbrevlåda/Inspelade samtal16. Lägg till medlem i kö
7. Samtalshistorik17. Samtals kö
8. Kalender18. Dagens kö statistik
9. Automationer19. Aktiva agenter
10. Skicka SMS20. Samtal i kö

Var den här artikeln till hjälp?

First name must have atleast 2 characters. Numbers and special characters are not allowed.
Last name must have atleast 1 characters. Numbers and special characters are not allowed.
Enter a valid email
Enter a valid password
Your profile has been successfully updated.