Ring på olika sätt med mobilappen
  • 20 Sep 2024
  • 2 minuter att läsa
  • Pdf

Ring på olika sätt med mobilappen

  • Pdf

Sammanfattning av artikeln

Med Infinity Mobile finns det flertalet olika sätt att ringa, antalet är helt beroende på hur många enheter du har registrerade på din användare i växeln. Den här guiden hittar du de vanligaste förekommande. Nedan kan du läsa mer om respektive ringsätt.

För att ändra ringsätt öppnar du “Inställningar” och under fliken samtal klickar du på “Välj enhet att ringa med”.

Har du aktiverat “Softphone” i Infinity Mobile så ska du inte välja den som din enhet att ringa med utan följ då instruktionen längre ner.

Denna enhet - Standard

Det här är standardinställningen och med detta val så kommer din mobiltelefon (dvs vanliga mobilnätet) användas när du ringer med mobilappen. Hur det fungerar beror på vad du har för mobilabonnemang:

  1. Semi MEX, dvs annan operatör men är inlagd i växeln - så kommer ditt nummer i mobilen presenteras och samtalet går utanför växlen så dina kollegor ser inte att du är upptagen i telefon.

  2. Våra egna mobilabonnemang eller en fullt integrerad MEX lösning med Tele2, Telia, Telenor - så kommer nummerpresentationen följa vad som är satt i din aktiva profil.

Du betalar den samtalstaxa som gäller för ditt mobilabonnemang (inom Sverige oftast 0 kr då samtal ingår i de flesta abonnemang).

Denna enhet – Callthrough

Med denna aktiverad så kommer Infinity Mobile ringa genom växeln. Det finns ett antal olika scenarion och hur det fungerar beror på vad du har för mobilabonnemang:

  1. Semi MEX, dvs annan operatör men är inlagd i växeln - Ringer du valfritt nummer kommer mobilappen ringa in till växel ett 010 (+46) nummer som kommer ta emot samtalet och ringa upp numret du vill ringa till och presentera det nummer du ställt in i Infinity.

  2. Våra egna mobilabonnemang eller en fullt integrerad MEX lösning med Tele2, Telia, Telenor - Enda poängen att använda ”Denna enhet- Callthrough” (och inte "Denna enhet”) är om du behöver växla när du ska visa ditt mobilnummer och när du ska visa annat nummer. Ringer du inom växel d.v.s. till en kollega kommer den presentera ditt mobilnummer trots att du ställt in ”Denna enhet - Callthrough”.

Ringer du ett externt nummer kommer mobilappen ringa in till växel ett 010 (+46) nummer som kommer ta emot samtalet och ringa upp numret du vill ringa till och presentera det nummer du ställt in i Infinity. Viktigt att poängtera att din lokala samtalslista inte kommer innehålla den du ringt till utan det 010 numret som användes. Vi rekommenderar att om möjligt istället använda Unified Softphone Mobile.

Softphone med Infinity Mobile

Mobile Softphone behöver vara tillagd som en enhet på användaren för att den ska kunna aktiveras i Infinity Mobile. Användare som har tillgång till Mobile softphone behöver göra följande för att komma igång och ringa med den:

  1. Välj  "Denna enhet" under "Välj enhet att ringa med".

  2. Aktiverar Softphone.

  3. Välj sedan "Softphone" som "Standardmetod för utgående samtal"

Viktigt! - Välj aldrig “Unified Softphone Mobile” som din enhet att ringa med under “Välj enhet att ringa med”, utan där ska “Denna enhet” vara vald även vid användning av softphone.

Tänk också på att din softphone är en SIP-klient som är beroende av att brandväggar (WiFi) är konfigurerade och att du har bra mottagning (Mobildata).


Du kan se om SIP-klienten lyckas ansluta emot våra servrar genom att SIP-luren blir grön i toppen.



Var den här artikeln till hjälp?

Changing your password will log you out immediately. Use the new password to log back in.
First name must have atleast 2 characters. Numbers and special characters are not allowed.
Last name must have atleast 1 characters. Numbers and special characters are not allowed.
Enter a valid email
Enter a valid password
Your profile has been successfully updated.