- 03 Dec 2024
- 1 minut att läsa
- Skriv ut
- Pdf
Ändra callerid
- Uppdaterad 03 Dec 2024
- 1 minut att läsa
- Skriv ut
- Pdf
Ändra callerid används för att ändra hur ett inkommande nummer presenteras emot dina användare. Det kan vara flera porttelefoner som alltid ska presenteras med samma text eller nummer, men vanligast är förmodligen att man vill lägga till ett suffix för inkommande gruppsamtal som besvaras av mobiler för att kunna särskilja vilken kö samtalet kommer in på.
Skapa ett nytt callerid
Du hittar inställningen under “Företag → Växel → Växel Övrigt → Ändra callerid”. Börja med att sätta ett passande namn och därefter lägger du till text, prefix eller om du vill ändra hela numret.
I nedan exempel så har vi adderat texten “Support” och suffixet “555” till det inringande numret (A-nummer) innan samtalet går vidare till support-kön. Texten kommer presenteras i fasta terminaler och din softphone medans suffixet “555“ visas i mobiltelefoner.
$$ = Inkommande nummer
Aktivera för inkommande nummer
Sista steget är sedan att aktivera funktionen på det inkommande numret till support-kön. Klicka på Nummer under “Företag → Växel → Nummer”, sök upp supportens inkommande nummer och sätt destinationen till ditt nya callerid. Klicka därefter på Spara.
Glöm inte att synkronisera ändringarna i växeln.