Hantera profiler

Prev Next

Om profiler i Infinity

Profiler är användarens status och anger hur en användare kan bli nådd på sina enheter (telefoner). I profilen bestämmer du t.ex. om en röstbrevlåda skall gå in, samtalet skall gå vidare till en grupp, automatisk inloggning i grupper efter hänvisning, undantag ifall samtal till mobilnummer skall gå fram trots tex en möteshänvisning.

Vad kan en profil påverka/styra?

  • Profiler kan ange vilka enheter/telefoner det ska ringa på

  • En profil kan styra samtal till röstbrevlåda eller till talad hänvisning, antingen direkt eller i det fall användaren inte kan svara

  • Profilen visar din status för kollegorna genom att visa en vald ikon, färg och text i kontaktlistorna

  • Vilka köer användaren är in-/utloggad i

Hur kan en profil aktiveras?

Hantera profiler i Infinityportalen

I Infinityportalen kan nya profiler skapas, ändras och tas bort (även Standardprofiler kan raderas).

Är du administratör så kommer du åt en användares profiler genom att trycka på användarens namn och “Bli denna användare” alternativt ”Bli-symbolen” i användarlistan.


Efter det går du i den vänstra huvudmenyn till "Min sida” därefter “Profiler > Profiler”:

Profilerna ovan är färdigkonfigurerade med talad hänvisning, förutom ”tillgänglig” samt ”stör ej” där det som standard enbart tutar upptaget.

Att tänka på:

För användare med ”MEX” är det standard att även mobilnumret stängs vid aktiverad profil, detta är vanligt att användare vill ändra.

Ändra en profil

Genom att klicka på pennan i vyn ovan öppnas editeringen av profilen. Här kan vi justera färg för profil, symbol som kommer att synas för kollegor i mobilapp/softphone.

Prioritering: Lägst siffra ger högsta prio vid ev. krock med den personliga schemaläggningen. Dvs finns det flera aktiva profiler kommer den med lägst siffra att vara aktiv.

Nummer: Aktivering av profil från knapptelefon (instruktion finns under ”interna nummer” under växel).

Nummerpresentation

Ange vilket nummer som skall visas vid utgående samtal vid användning av den specifika profilen, här kan vi göra skillnad på nummervisning utifrån vilken enhet samtalet görs.

Automatiskt inloggning i kö

Lite längre ner hittas ”Köer”, här bestäms vilken/vilka grupper användarens enheter skall bli automatiskt inloggade i när agenten återgår till profilen ”tillgänglig”. Här kan växeln även göra skillnad på tex om man enbart vill att det skall ringa på en eller flera enheter när samtal kommer till en viss kö. Skall inloggning ske per automatik på fler köer kommer flera köer listas enligt nedan samt samma procedur görs.

För användare i nyare växlar aktiveras samma köer som den senaste gången användare hade “tillgänglig-profilen”, för dess ska de här inställningarna inte användas då de åsidosätter den automatiska återställningen. Du ser om din växel har denna funktion som aktiveras under Inställningar med REMEMBER_QUEUE_MEMBERSHIP.

Samtalsdirigering

Anger hur samtalet dirigeras vid användning av den specifika profilen.

När någon ringer “vilket som helst av mina nummer” kommer samtalet dirigeras till användarens softphone i datorn, ringa i 25 sek därefter skickas samtalet till användares personliga Röstbrevlåda.

Genomringning på mobil vid hänvisning görs genom att “skapa nytt undantag” – mobilnumret – skicka sedan till – enhet. Avsluta med att spara undantaget.

När justeringar i profil gjort, glöm ej avsluta med Spara.

Schemaläggare

Med hjälp av schemaläggaren för dina profiler kan du skapa ett återkomma schema. Ex om du varje dag har lunch mellan 12-13 så kan du lägga in din lunch-profil den tiden. Din schemaläggare hittar du i huvudmenyn under “Profiler → Schemaläggare”.

Exempel på hur ett personligt schema med profilerna “Gått för dagen” och “Lunch” kan se ut:

Skapa ditt eget schema

Nedan exempel visar hur man skapar ett återkommande arbetsschema genom schemaläggaren. Innan du skapat ditt första schema är du alltid tillgänglig, när man aktiverar profiler så skapas en avvikelse från din tillgänglighet.

I exemplet har vi en användare med dessa är förutsättningar:

  • Arbetstid mellan 08:00-17:00 varje vardag, med lunch mellan 12-13

  • När arbetsdagen är slut ska profilen ”Gått för dagen” ska aktiveras

  • Under lunchen ska profilen ”Lunch” aktiveras

  • Under helgerna ska profilen ”Gått för dagen” vara aktiv hela helgen.

Vardagar

Repeterar profilen "Gått för dagen" hela veckan

Vardagar

Vi börjar med att lägga till profilen “Gått för dagen” på varje vardag

  1. Klicka på kl 17 på måndagen, en ny ruta öppnas

  2. Skriv en titel (frivilligt)

  3. Fyll i start-tid till kl 17:00 och slut-tid kl 08:00 dagen efter

  4. Välj profil, “Gått för dagen”.

  5. Välj repetera veckovis

  6. Repetera varje vecka (1), mån, tis, ons, tor (fredag ställer vi in under helger)

  7. Klicka Spara

Helger

Helger

För att skapa aktivera profilen “Gått för dagen” över hela helgen så startar vi den på fredag kl 17.

  1. Klicka på fredag kl 17

  2. Skriv titel (frivilligt)

  3. Sätt start-tid till 17:00 och slut-tiden till 08:00 till måndagen efter.

  4. Välj profil “Gått för dagen”

  5. Välj att repetera veckovis

  6. Markera Fredag

  7. Klicka “Spara”

Lunch

Lunch

  1. Klicka på måndag kl 12

  2. Titel (frivilligt)

  3. Start-tid 12:00 och slut-tid 13:00

  4. Välj profil “Lunch”

  5. Välj att repetera veckovis

  6. Markera alla vardagar (Mån, Tis, Ons, Tors, Fre)

  7. Klicka Spara

Kontrollera att ditt nya schema ser korrekt ut genom att bläddra framåt några veckor.