Mallar - Användarinställningar
  • 12 Jun 2024
  • 2 minuter att läsa
  • Pdf

Mallar - Användarinställningar

  • Pdf

Sammanfattning av artikeln

Med våra användarmallar kan du enkelt skapa standardiserade inställningar för olika typer av användare i din växel. Genom att definiera mallar för olika användargrupper kan du säkerställa att alla användare av samma typ får samma grundinställningar och funktioner.

Du hittar användarmallarna i menyn Företag under Mallar. Där kan du skapa, redigera och applicera dina mallar med användarinställningar.

Sammanfattningsvis är användarmallar ett kraftfullt verktyg för att öka effektiviteten och underlätta arbetsflödet i din växel.

Hur fungerar det?

Mallar för användarinställningar är ett kraftfullt verktyg för att effektivisera hanteringen av användarinställningar. Istället för att skapa nya mallar från grunden, kan du använda befintliga mallar som utgångspunkt.

Fördefinierade mallar

Vi har fördefinierade mallar som du kan använda direkt. Dessa mallar är skapade med vanliga inställningar och funktioner som passar de flesta företag. Behöver ni en egen mall, kan du klona en befintlig mall och anpassa den efter ditt företags behov.

Applicera en mall

Du kan applicera en mall genom att klicka på Applicera-knappen uppe till höger i vyn för mallar. Välj först den önskad mall och sedan vilken eller vilka användare du vill applicera mallen på och tryck Applicera. Beroende på hur mycket inställningar du gjort i mallen och hur många användare du har valt så tar det olika lång tid

Ändringar: Om du ändrar något på en användare efter att mallen har applicerats, påverkar det inte mallen. Mallens inställningar förblir oförändrade.

Återställ: Om du vill återgå till mallens ursprungliga inställningar kan du enkelt återställa användaren till mallens värden genom att applicera mallen igen. Kom ihåg att värden som inte är satta i mallen inte kommer påverkas.

Vad händer om en inställning är satt eller inte?

Alla inställningar som är definierade i mallen kommer att appliceras på användaren. Om en inställning är satt i mallen kommer den att gälla för användaren.

Om en inställning inte är satt i mallen kommer den inte att påverka användaren. Till exempel, om en användare redan är med i en kö, kommer de inte tas bort från kön bara för att den kön inte finns med i den applicerade mallen.

Olika nivåer av användarmallar

Mallarna i växelsystemet är organiserade i olika nivåer för att underlätta hanteringen. Du väljer vilken nivå du vill jobba med uppe till höger i listan:

Här är en översikt över dessa nivåer:

Root-nivå: Högsta nivån där övergripande inställningar och mallar definieras. Här finns den globala konfigurationen som gäller för alla.

Partner-nivå: Denna nivå är avsedd för partners eller större organisationer som har flera kunder under sig. Här kan partners skapa och hantera sina egna mallar som sedan kan delas med sina kunder.

Återförsäljare-nivå: Återförsäljare kan ha sina egna specifika mallar som de använder för sina kunder. Dessa mallar kan anpassas för att passa återförsäljarens behov.

Kund-/Företagsnivå: Detta är den mest specifika nivån. Här kan varje kund eller företag skapa sina egna mallar. Endast på denna nivå kan specifika inställningar för nummer, avdelningar och köer definieras.


Var den här artikeln till hjälp?

Changing your password will log you out immediately. Use the new password to log back in.
First name must have atleast 2 characters. Numbers and special characters are not allowed.
Last name must have atleast 1 characters. Numbers and special characters are not allowed.
Enter a valid email
Enter a valid password
Your profile has been successfully updated.