Infinity API + Power BI
  • 10 Dec 2024
  • 3 minuter att läsa
  • Pdf

Infinity API + Power BI

  • Pdf

Sammanfattning av artikeln

Att använda Power BI tillsammans med Infinity API ger er företag en kraftfull lösning för att visualisera och analysera er statistik från Infinity. Här är några av de främsta fördelarna:

  • Snabb och enkel uppstart: Med vår Power BI-mallfil kan ni snabbt komma igång. Det enda ni behöver göra är att fylla i ert företagsnamn, användarnamn och lösenord. Därefter är ni redo att börja analysera er data.

  • Djupa insikter: Genom att koppla Power BI till Infinity API får ni tillgång till detaljerade och anpassningsbara rapporter som hjälper er att förstå er verksamhet bättre. Ni kan enkelt identifiera trender, mönster och avvikelser.

  • Anpassningsbar: Vår mallfil är utformad för att vara flexibel. Ni kan enkelt modifiera den för att passa just ert företags behov och preferenser. Lägg till eller ta bort visualiseringar, ändra filter och skapa egna rapporter.

  • Effektivisering av arbetsflöden: Genom att automatisera datahämtning och rapportgenerering sparar ni tid och minskar risken för manuella fel. Detta gör att ni kan fokusera på att fatta datadrivna beslut.

  • Säkerhet och integritet: Er data är säker med Power BI och Infinity API. Vi använder robusta säkerhetsprotokoll för att skydda era uppgifter och säkerställa att endast behöriga användare har tillgång.

Ladda ner vår Power BI-mallfil idag och börja dra nytta av kraften i Power BI och Infinity API för att förstå och förbättra er verksamhet!

Kom igång guide

Steg 1 - i Power BI desktop

  1. Se till att du har licens för Power BI, för många användningsområden räcker Free-licensen.

  2. Installera Power BI, se Get Power BI Desktop - Power BI | Microsoft Learn.

  3. Ladda ner och kör mallfilen och ange de efterfrågade parametrerarna för autentisering och vilket data som ska hämtas.

    QueueStatistics-v1-20241210
    158.41 KB

    1. Företagsnamn - som det är angivet i portalen.

    2. Alias och lösenord - till en användare med åtkomst till statistiken.

    3. Begränsningar, börja lågt för att säkerställa snabba hämtningar:

      1. Önskad period - rekommenderat 31-92 dagar

      2. Maximalt antal samtal som hämtas, testa dig fram vad som passar för era behov. 30000 brukar fungera.

      3. Extra, välj köer - ställs in direkt i Source-steget för “companyQueuestatCalls”, se kommentar för format.

  4. Verifiera att data hämtas:

    1. Får du upp samtal i rapporten fungerar det. Kontrollera under About så att första och sista samtal är som förväntat och så att antal samtal är under det maximala antalet.

    2. Ställ in dina Datakällor till Anonym.

    3. Ställ in sekretessnivå enligt hur du tänker dela rapporten, tex Organisation.

    4. Vid problem:

      1. Kontrollera autentiseringen: Transform data → GetTokenFunktion → Invoke. Detta ska ge ett token, om inte kontrollera dina parametrar.

      2. Testa att minska på antal dagar & max antal samtal.

  5. Applicera filter och modifiera så att det som visas blir relevant för er verksamhet. Mallfilen innehåller bara förslag på olika mätpunkter och grafer.

  6. I de fall du vill att fler än du själv ska få tillgång till att se och utforska rapporten behöver den publiceras till Power BI-molntjänsten. filnamnet blir rapportens namn så välj det smart. Det är först i detta steg som data överförs till Microsoft, innan är det lokalt på din dator (förutsatt att du inte använder molnlagring).

Del 2 - i Power BI tjänsten

Gå till https://app.powerbi.com/ och öppna den arbetsyta du publicerade rapporten till, eller klicka på länken som kommer i klienten efter att du publicerat.

Välj inställningar på den semantiska modellen

  1. Under Datakällans autentiseringsuppgifter, klicka på “Redigera autentiseringsuppgifter” för båda källorna och verifiera uppgifterna:

    1. Autentiseringsmetod: Anonym.

    2. Sekretessnivå: välj baserat på vilka du ska göra datat tillgängligt för.

    3. Bocka i “Hoppa över testanslutning”.

  2. Under Uppdatera, ställ in ett schema för uppdateringar av datat.

Dela rapporten

Om du vill att flera ska få tillgång till rapporten så går du in på själva rapporten (dvs inte datakällan) och delar ut behörighet eller skapar länkar. Länkar kan med fördel användas i Teams där en rapport kan publiceras i en kanal som en flik vilket gör den lätt att komma åt.

Lär dig mer


Var den här artikeln till hjälp?

What's Next
Changing your password will log you out immediately. Use the new password to log back in.
First name must have atleast 2 characters. Numbers and special characters are not allowed.
Last name must have atleast 1 characters. Numbers and special characters are not allowed.
Enter a valid email
Enter a valid password
Your profile has been successfully updated.