- 10 Mar 2025
- 4 minuter att läsa
- Skriv ut
- Pdf
Växelflöde - Konfigurera växelns moduler grafiskt
- Uppdaterad 10 Mar 2025
- 4 minuter att läsa
- Skriv ut
- Pdf
Med funktionen växelflöde kan du på ett enkelt sätt bygga dina samtals-flöden med hjälp av “dra-och-släpp” direkt i gränssnittet, samtidigt som du får en enkel och tydlig överblick över dina flöden. Växelflöden byggs upp med hjälp av olika moduler av funktioner så som öppettider, IVR, köer osv.
Skapa ditt första växelflöde
Börja med att gå till Växelflöde som du hittar under “Huvudmeny → Växelflöde”. Skapa ett nytt flöde genom att klicka på
uppe i högra hörnet, skriv ett passande namn och beskrivning. Funktionen Autolayout gör att modulerna automatiskt hamnar snyggt och prydligt i ditt flöde. Klicka därefter på -Skapa . Nu har du skapat ditt första växelflöde, klicka på namnet i listan för att öppna det. Ett nyskapat växelflöde innehåller startmodulen, Inkommande samtal. Fortsätt därefter med att lägga till de moduler du behöver för ditt flöde. Se De olika modulerna för mer information om respektive modul och dess olika funktioner och egenskaper.
Egenskaper för modulerna
Varje modul motsvarar olika funktioner i växeln och har därmed också har olika egenskaper, men gemensamt för alla moduler är att de alla har en ingång och vissa har även en utgång för kopplingar. Både in- och utgången visas med en pilsymbol
. Ingången ligger överst och utgången underst.
Kopplingar
In- och utgångarna används för att dra kopplingar mellan modulerna, exempelvis ett inkommande nummer som ska vidare till en modul som innehåller öppettiderna kopplas genom modulens utgång till öppettidernas ingång. Även kopplingarna har olika egenskaper beroende på vilken modul de kommer ifrån. Till exempel har kopplingen från modulen öppettider två olika val från utgången, antingen öppet eller stängt enligt det schema som är skapat i modulen.
Inställningar för modulerna
Varje modul har sina egna inställningar
dessa kommer du åt genom kugghjulet under menyn (
). Här har du även möjlighet att radera
och du hittar även en länk direkt till adminsidan för den specifika funktionen
.
De olika modulerna
Inkommande samtal
Ett växelflöde startar alltid med denna modul, antingen via ett inkommande nummer eller genom ett annat växelflöde som är kopplat via modulen “Växelflöde” För att lägga till ett inkommande nummer klickar du på modulmenyn och inställningar. Välj ett eller flera nummer.
Saknar modulen ett inkommande nummer indikeras detta med en varningstriangel
. Antingen så saknas det eller att flödet är kopplat från ett annat flöde.
Öppettider (TBR)
Öppettider innehåller ett schema som du antingen skapar själv eller väljer i en lista över befintliga scheman. När du skapar ett nytt schema börjar du med att sätta ett namn och därefter ställer du in öppettiderna genom “dra-och-släpp” mellan tiderna. Du ställer även in destinationerna för schemat, oftast Öppet och Stängt. Men du kan även lägga in Lunch och/eller andra avikelser.
Knappvalsmeny (IVR)
Med denna modul skapar du en knappvalsmeny med olika knappval, tex tryck 1 för support 2 för sälj osv. Efter du lagt till modulen så väljer du skapa ny, välj ett namn, vilket ljudfil som ska spelas upp i menyn samt hur lång timeout du vill ha. Timeouten används när den inringande inte gör något aktivt val.
Kö
Vill du skapa eller lägga till en befintlig kö i ditt växelflöde används denna modul. När du skapar en ny kö kan du lägga till medlemmar, välja ring-strategi samt ställa in periodiska meddelanden direkt härifrån. För mer avancerade kö-inställningar, klicka på knappen till adminsidan i modulmenyn.
Röstbrevlåda
Används när du vill styra samtalet till en användares röstbrevlåda och låta den inringande lämna ett meddelande. Dra in modulen och välj användare som meddelandet ska lämnas till.
Vidarekoppla
Skapa en vidarekoppling enkelt, dra in modulen och välj en befintlig eller skapa en ny. När du skapar en ny så väljer du destination sätter du ett namn och sedan är det bara att skriva in numret till destinationen.
Spela ljud
Modul för att spela upp ljudfiler, välj Skapa ny och välj en befintlig ljudfil. Därefter behöver du välja vad som ska hända härnäst, antingen styr du vidare till en ny modul eller så lämnar du utgången tom så kommer samtalet avslutas.
Samtalsdirigering
Modulen är det enklaste sättet för användarna i växeln att göra undantag i det ordinarie schemat, tex vid röd dag, eller om man vill kunna lägga till ett extra meddelande innan en kö. Se Samtalsdirigering hur, när, varför? för att få veta mer.
Användare
Modulen för att koppla ett samtal direkt till en användare. Dra in modulen och välj vilken användare som du vill koppla samtalet till.
Växelflöde
Med denna modul kan du från ditt flöde skicka samtalet vidare till ett annat växelflöde i din växel. Kan exempelvis vara att du via en knappvalsmeny vill skicka samtalet vidare till “sälj-numret” och dess flöde.
Exempel på växelflöden
Enklare växelflöde
Ett vanligt scenario är att företaget har ett inkommande huvudnummer som man vid öppet vill styra till olika köer i växeln beroende på kundens ärende. I nedan väldigt enkla exempel har kunden ett huvudnummer in som styr till företagets support ifall schemat är öppet, vid stängt spelas en ljudfil som talar om företagets öppettider.