Användare
  • 23 Apr 2025
  • 4 minuter att läsa
  • Pdf

Användare

  • Pdf

Sammanfattning av artikeln

Här beskrivs de inställningar som behövs för de allra flesta användarna. Nedan utgår vi från att en växel är skapad och att nummer finns tillagda.

Skapa en ny användare

Under företagsfliken, klicka på “Användare → Användare” och därefter för att lägga till en ny användare. Från höger sida öppnas ett formulär för att lägga till de första uppgifterna för användaren. När alla fält nedan är ifyllda klickar du på .

  • Namn*: Användarens förnamn

  • Efternamn*: Användarens efternamn

  • E-post / användarnamn*: Se till att e-postadressen stämmer för att "Glömt lösenord" ska fungera. Har användaren ingen e-postadress behöver ett användarnamn i formen av en e-postadress anges. Måste vara unik i växeln.

  • Lösenord*: Ett förslag skapas automatiskt, tänk på att använda unika svårknäckta lösenord.

  • Användarmall: Välj en fördefinierad användarmall för användaren, mer om mallar finns att läsa här: Mallar - Användarinställningar

  • Profilmall: Välj en fördefinierad profilmall för användaren, mer information finns här: Mallar - Profiler

  • Avdelning: Lägg till användaren under rätt avdelning.

  • Telefonnummer*: Välj användarens telefonnummer i växeln.

  • Mobilnummer: Lägg till användarens mobilnummer (numret måste finnas upplagt i växeln).

  • Kortnummer / extension*: Rekommenderas att 4 siffror används, gärna de 4 sista i det fasta numret.

  • Standardvisningsnummer*: Nummer som användaren visar utåt vid utgående samtal. Är numret inte upptaget så kommer detta nummer läggas till som inkommande nummer så vi rekommenderar att alltid ange direktnumret här. Ska tex växelnummer visas, gå senare in på användaren och lägg till det.

    * = Tvingande och måste anges för att användaren ska skapas

Fyra flikar med inställningar

När användaren är skapad utökas formuläret med flera inställningar som är uppdelade i fyra olika flikar. Överst ser du användarens namn, aktiva profil samt profilbild (avatar). Nedan går vi igenom varje flik med inställningar.

Låst användare

Ifall ni är flera som administrerar växeln så kan bara en åt gången ändra en specifik användare. Så fort en användare redigeras så kan ingen annan redigera den användaren samtidigt, utan den förblir då låst tills den första är färdig. En låst användare indikeras med ikonen tillsammans med namnet på den som jobbar med användaren just nu.

Allmänt

Klicka för att förstora

Första fliken innehåller i princip samma information som när du skapade användaren ovan. Behöver du justera, lägga till eller ta bort något på användaren går det bra att göra. Tänk på att på att de tvingande fälten måste innehålla relevant data.

Återställningslänk

Behöver du byta lösenord på en användare rekommenderas det alltid att skicka ut en återställningslänk för lösenordet så att användaren själv väljer sitt lösenord.

Medlemmar & Säkerhet

Allmänt

Klicka för att förstora

  • Avdelning: Lägg till användaren under rätt avdelning. Avdelningar administreras under “Huvudmeny → Användare → Avdelningar”.

Säkerhet

  • SMS-Inloggning: Vid inloggning skickas ett SMS med kod för inloggning.

  • Tvinga SSO: Med denna tvingar man användaren att använda SSO vid inloggning.

  • Tvinga TFA: Tvinga användaren att logga med Two Factor Authentication

Köer

  • Lägg till: Lägga till användaren i köer i växeln.

  • Logga in/ut: Knappen indikerar ifall användaren är in- eller ut-loggad i kön.

  • Ta bort: Genom papperskorgen plockar du bort användaren ifrån en kö.

Ringgrupper

  • Lägg till: Lägga till användaren i ringgrupper i växeln.

  • Logga in/ut: Knappen indikerar ifall användaren är in- eller ut-loggad.

  • Ta bort: Genom papperskorgen plockar du bort användaren från ringgruppen.

Åtkomstgrupper

  • Lägg in användaren i rätt åtkomstgrupper, mer information finns här: Åtkomstgrupper

Samtalshantering

Klicka för att förstora

Egenskaper

  • Dolt nummer: Aktivera för att användaren ska visa dolt nummer vid utgående samtal.

  • Samtal väntar: Användaren blir notifierad om inkommande samtal trots att hen är upptagen i annat samtal, kräver att enheten har stöd för funktionen.

  • Upptagen på alla: Är användaren upptagen i en enhet blir att alla enheter blir upptagna.

Inställningar

  • Ringtid: Hur lång tid det ska ringa på användaren vid inkommande samtal

  • Ringmetod i mobilappen: Vilken metod som ska användas vid utgående samtal från Infinity Mobile. Mer info här: Ring på olika sätt med mobilappen

  • Standard profil: Välj vilken profil som är användarens standard-profil, alltså den profil som används när ingen annan har blivit aktiverad. Oftast “Tillgänglig”.

Inspelning

  • Spela in inkommande samtal: Välj hur inkommande samtal ska spelas in

  • Spela in utgående samtal: Välj hur utgående samtal ska spelas in

  • Spela in inkommande kösamtal: Välj hur inkommande kösamtal ska spelas in
    (På begäran = starta inspelning manuellt, Alltid = alla samtal spelas in, Aldrig = inga samtal spelas in)

Röstbrevlåda

  • Aktivera: Bocka i denna för att aktivera röstbrevlåda på användaren.

  • Röstmeddelandelösenord: Den PIN-kod som användaren behöver ange för att logga in i röstbrevlådan och lyssna på meddelanden

  • Skicka röstmeddelande via e-post: Ange den e-postadress som ska notifieras om nya meddelanden

  • Skicka SMS till nummer: Ange det mobilnummer som ska notifieras om nya meddelanden

  • Ta bort röstmeddelande: Funktionen tar bort röstmeddelandet ifrån växeln. Används oftast ihop med att man lyssnar av sina röstmeddelanden via mail.

Enheter

Här listas alla användarens enheter.

Samtalsblockeringar

Aktivera samtalsblockeringar för betal- och utlands-samtal.

Övrigt

Klicka för att förstora

Alias

Andra

  • Dölj i telefonbok: Bocka i denna för att dölja användaren i telefonboken.

  • Partner Mex billing number: Vilket nummer ska debiteras för utgående samtal, gäller endast när Partner MEX används.

  • Beskrivning: En anteckning som visas i portalen för administratörer.

Plats

  • Land: Välj vilket land användaren befinner sig i.

  • Språk: Välj vilket språk användaren föredrar, språket avspeglar sig i applikationerna.

  • Tidzon: Ställ in i vilken tidzon användaren befinner sig.

Fält

Lägg till extra fält på användaren, kan vara ytterligare en e-postadress eller telefonnummer.

Kunddata

Här kan du lägga till ytterligare information om användarens, så som Titel, Ort osv.


Var den här artikeln till hjälp?

What's Next
Changing your password will log you out immediately. Use the new password to log back in.
First name must have atleast 2 characters. Numbers and special characters are not allowed.
Last name must have atleast 1 characters. Numbers and special characters are not allowed.
Enter a valid email
Enter a valid password
Your profile has been successfully updated.