- 23 Apr 2025
- 4 minuter att läsa
- Skriv ut
- Pdf
Användare
- Uppdaterad 23 Apr 2025
- 4 minuter att läsa
- Skriv ut
- Pdf
Här beskrivs de inställningar som behövs för de allra flesta användarna. Nedan utgår vi från att en växel är skapad och att nummer finns tillagda.
Skapa en ny användare
Under företagsfliken, klicka på “Användare → Användare” och därefter för att lägga till en ny användare. Från höger sida öppnas ett formulär för att lägga till de första uppgifterna för användaren. När alla fält nedan är ifyllda klickar du på
.
Namn*: Användarens förnamn
Efternamn*: Användarens efternamn
E-post / användarnamn*: Se till att e-postadressen stämmer för att "Glömt lösenord" ska fungera. Har användaren ingen e-postadress behöver ett användarnamn i formen av en e-postadress anges. Måste vara unik i växeln.
Lösenord*: Ett förslag skapas automatiskt, tänk på att använda unika svårknäckta lösenord.
Användarmall: Välj en fördefinierad användarmall för användaren, mer om mallar finns att läsa här: Mallar - Användarinställningar
Profilmall: Välj en fördefinierad profilmall för användaren, mer information finns här: Mallar - Profiler
Avdelning: Lägg till användaren under rätt avdelning.
Telefonnummer*: Välj användarens telefonnummer i växeln.
Mobilnummer: Lägg till användarens mobilnummer (numret måste finnas upplagt i växeln).
Kortnummer / extension*: Rekommenderas att 4 siffror används, gärna de 4 sista i det fasta numret.
Standardvisningsnummer*: Nummer som användaren visar utåt vid utgående samtal. Är numret inte upptaget så kommer detta nummer läggas till som inkommande nummer så vi rekommenderar att alltid ange direktnumret här. Ska tex växelnummer visas, gå senare in på användaren och lägg till det.
* = Tvingande och måste anges för att användaren ska skapas
Fyra flikar med inställningar
När användaren är skapad utökas formuläret med flera inställningar som är uppdelade i fyra olika flikar. Överst ser du användarens namn, aktiva profil samt profilbild (avatar). Nedan går vi igenom varje flik med inställningar.
Låst användare
Ifall ni är flera som administrerar växeln så kan bara en åt gången ändra en specifik användare. Så fort en användare redigeras så kan ingen annan redigera den användaren samtidigt, utan den förblir då låst tills den första är färdig. En låst användare indikeras med ikonen
tillsammans med namnet på den som jobbar med användaren just nu.
Allmänt
.png?sv=2022-11-02&spr=https&st=2025-04-27T23%3A22%3A26Z&se=2025-04-27T23%3A32%3A26Z&sr=c&sp=r&sig=hAqK7mNYuh6d1zKixwbVqfUebjT1txF4tVLkbAMLJyU%3D)
Klicka för att förstora
Första fliken innehåller i princip samma information som när du skapade användaren ovan. Behöver du justera, lägga till eller ta bort något på användaren går det bra att göra. Tänk på att på att de tvingande fälten måste innehålla relevant data.
Återställningslänk
Behöver du byta lösenord på en användare rekommenderas det alltid att skicka ut en återställningslänk för lösenordet så att användaren själv väljer sitt lösenord.
Medlemmar & Säkerhet
Allmänt

Klicka för att förstora
Avdelning: Lägg till användaren under rätt avdelning. Avdelningar administreras under “Huvudmeny → Användare → Avdelningar”.
Säkerhet
SMS-Inloggning: Vid inloggning skickas ett SMS med kod för inloggning.
Tvinga SSO: Med denna tvingar man användaren att använda SSO vid inloggning.
Tvinga TFA: Tvinga användaren att logga med Two Factor Authentication
Köer
Lägg till: Lägga till användaren i köer i växeln.
Logga in/ut: Knappen indikerar ifall användaren är in- eller ut-loggad i kön.
Ta bort: Genom papperskorgen plockar du bort användaren ifrån en kö.
Ringgrupper
Lägg till: Lägga till användaren i ringgrupper i växeln.
Logga in/ut: Knappen indikerar ifall användaren är in- eller ut-loggad.
Ta bort: Genom papperskorgen plockar du bort användaren från ringgruppen.
Åtkomstgrupper
Lägg in användaren i rätt åtkomstgrupper, mer information finns här: Åtkomstgrupper
Samtalshantering

Klicka för att förstora
Egenskaper
Dolt nummer: Aktivera för att användaren ska visa dolt nummer vid utgående samtal.
Samtal väntar: Användaren blir notifierad om inkommande samtal trots att hen är upptagen i annat samtal, kräver att enheten har stöd för funktionen.
Upptagen på alla: Är användaren upptagen i en enhet blir att alla enheter blir upptagna.
Inställningar
Ringtid: Hur lång tid det ska ringa på användaren vid inkommande samtal
Ringmetod i mobilappen: Vilken metod som ska användas vid utgående samtal från Infinity Mobile. Mer info här: Ring på olika sätt med mobilappen
Standard profil: Välj vilken profil som är användarens standard-profil, alltså den profil som används när ingen annan har blivit aktiverad. Oftast “Tillgänglig”.
Inspelning
Spela in inkommande samtal: Välj hur inkommande samtal ska spelas in
Spela in utgående samtal: Välj hur utgående samtal ska spelas in
Spela in inkommande kösamtal: Välj hur inkommande kösamtal ska spelas in
(På begäran = starta inspelning manuellt, Alltid = alla samtal spelas in, Aldrig = inga samtal spelas in)
Röstbrevlåda
Aktivera: Bocka i denna för att aktivera röstbrevlåda på användaren.
Röstmeddelandelösenord: Den PIN-kod som användaren behöver ange för att logga in i röstbrevlådan och lyssna på meddelanden
Skicka röstmeddelande via e-post: Ange den e-postadress som ska notifieras om nya meddelanden
Skicka SMS till nummer: Ange det mobilnummer som ska notifieras om nya meddelanden
Ta bort röstmeddelande: Funktionen tar bort röstmeddelandet ifrån växeln. Används oftast ihop med att man lyssnar av sina röstmeddelanden via mail.
Enheter
Här listas alla användarens enheter.
Samtalsblockeringar
Aktivera samtalsblockeringar för betal- och utlands-samtal.
Övrigt

Klicka för att förstora
Alias
Exchange-alias: Används vid kalender- och kontakt synk emot O365, mer info: Kalender- & Kontakt-synk O365
Google-alias: Används vid kalender- och kontakt synk emot Google, mer info: Kalender- & Kontakt-synk Google
Andra
Dölj i telefonbok: Bocka i denna för att dölja användaren i telefonboken.
Partner Mex billing number: Vilket nummer ska debiteras för utgående samtal, gäller endast när Partner MEX används.
Beskrivning: En anteckning som visas i portalen för administratörer.
Plats
Land: Välj vilket land användaren befinner sig i.
Språk: Välj vilket språk användaren föredrar, språket avspeglar sig i applikationerna.
Tidzon: Ställ in i vilken tidzon användaren befinner sig.
Fält
Lägg till extra fält på användaren, kan vara ytterligare en e-postadress eller telefonnummer.
Kunddata
Här kan du lägga till ytterligare information om användarens, så som Titel, Ort osv.